Και όμως ο Καποδίστριας έδωσε εντολή να κλείσουν οι εκκλησίες και να μην χτυπούν οι καμπάνες

Η Ιερά Μητρόπολή μας απαντώντας προ ημερών σε δημοσιεύματα ότι ουδέποτε σε πανώλεις ή επιδημίες έκλεισαν οι ιεροί ναοί μας, έφερε στη δημοσιότητα την είδηση ότι ο Καποδίστριας την εποχή της διακυβέρνησής του, όπου παρουσιαζόταν η πανώλη έδινε την εντολή να κλείνουν και οι ναοί.

Υπ’ όψιν ότι τότε οι μετακινήσεις των ανθρώπων γινόντουσαν με τα πόδια ή με ζώα και η διάδοση μιας ασθένειας δεν ήταν εύκολη. Γι’ αυτό και ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδος Ιωάννης Καποδίστριας, έδωσε την εντολή να κλείνουν οι εκκλησίες και να μην χτυπούν οι καμπάνες για να καλούν το λαό σε προσευχή, όπου εμφανιζόταν η πανώλη. Αν η πανώλη διαδιδόταν σε όλη την τότε Ελλάδα η απόφασή του θα εφαρμοζόταν καθ’ άπασα την επικράτεια, όπως ισχύει και σήμερα.

Σας παραθέτουμε κείμενο και ντοκουμέντα του Γέροντος Χριστοδούλου Αγγελόγλου Αγιορείτου και Πνευματικού Πατρός του Ιερού Ησυχαστηρίου Παναγία η Φοβερά Προστασία της Ιεράς Μητροπόλεως Ιερισσού.



«Ο Καποδίστριας έκλεισε τις εκκλησίες, απαγόρευσε τις ακολουθίες και τις καμπάνες, επιβάλλοντας καραντίνα…

Αναμφισβήτητα, ο πιο ευλαβής και φιλόπατρις κυβερνήτης που πέρασε από την Ελλάδα μας, είναι ο Ιωάννης Καποδίστριας, ο οποίος εξελέγη κυβερνήτης στις 30 Μαρτίου 1827. Ήταν τόσο ευλαβής και συνειδητός χριστιανός, που στις εορτές και τις Κυριακές, όχι μόνο ανελλιπώς εκκλησιαζόταν, αλλά πήγαινε πρώτος στην εκκλησία από τις 5.30 π.μ., για να παρακολουθεί από την αρχή τον Όρθρο (όχι σαν κι εμάς που πηγαίνουμε στη μέση της Θείας Λειτουργίας ή και λίγο πριν το αντίδωρο).

Όταν ο Καποδίστριας ανέλαβε κυβερνήτης, δυστυχώς η χώρα μας είχε καταστραφεί, η οικονομία τελούσε υπό πτώχευση και στο πολιτικό σκηνικό επικρατούσαν οι μεγάλες αντιπαλότητες μεταξύ των φατριών. Έτσι μπήκε στο στόχαστρο της φατρίας των Μαυρομιχαλαίων, οι οποίοι αποφάσισαν να τον δολοφονήσουν· κι εκείνο που τους βόλευε, ήταν να τον δολοφονήσουν κάποιο ξημέρωμα που θα πήγαινε στην εκκλησία και οι δρόμοι θα ήταν ακόμα έρημοι. Ο Καποδίστριας, παρά το γεγονός ότι ενημερώθηκε πως σκόπευαν να τον σκοτώσουν, σε καμμία περίπτωση δεν διανοήθηκε να μην εκκλησιασθεί, διότι πάνω από τον εαυτό του αγαπούσε τον Θεό και Δημιουργό του. Έτσι στις 27 Σεπτεμβρίου 1831, έξω από την εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα και ώρα 5.35 π.μ. προσερχόμενος για τον Όρθρο, δολοφονήθηκε από τους Μαυρομιχαλαίους Γεώργιο και Κωνσταντίνο, και παρέδωσε την αγία του ψυχή εις χείρας Θεού.

Η διακυβέρνησή του είναι γνωστή, όπως και η αγάπη του για την πατρίδα και τον λαό. Μέσα στα πολλά προβλήματα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει, ήταν και οι διάφορες επιδημίες, όπως του τύφου, της ελονοσίας, της πανώλης και άλλων μολυσματικών ασθενειών. Την άνοιξη του 1828 τα νησιά του Αργοσαρωνικού επλήττοντο από την επιδημία της πανώλης. Τότε ο Καποδίστριας πήρε αυστηρά μέτρα και με αποτελεσματικό τρόπο αντιμετώπισε την  επιδημία και εφάρμοσε την πρακτική της καραντίνας, επιβάλλοντας την απομόνωση των κοινοτήτων και των πολιτών που πλήττονταν από τις επιδημίες.  Τον Απρίλιο 1828 με διαταγή του, όλες οι εκκλησίες έκλεισαν για αόριστο χρόνο. Στις 20 Αυγούστου 1828 προέβη σε ψήφισμα ειδικού νόμου «περί υγειονομικών διατάξεων» (Ψήφισμα 15 /20.8.1828). Σ’ αυτό το νομοθέτημα, διά του άρθρου 285 εδ.3, νομοθέτησε ότι σε περίπτωση λοιμού (δηλ. επιδημίας) να απαγορεύεται πάσα θρησκευτική τελετή και ως εκ τούτου, να μη σημαίνουν οι καμπάνες προσκαλώντας τους πιστούς στην εκκλησία. Στις δε γενικές διατάξεις αυτού του ψηφίσματος, αναφέρεται ότι η διάταξη αυτή ενεργοποιείται αμέσως μόλις εμφανισθεί η επιδημία στην Ελλάδα ή στα σύνορα της Ελλάδος. Το ψήφισμα υπογράφεται από τον Καποδίστρια και τον τότε Γραμματέα της επικράτειας, Σ. Τρικούπη.



Βλέπετε ότι αυτός που για να μην χάσει τον εκκλησιασμό του, θυσίασε τη ζωή του, εντούτοις για την αγάπη της εντολής του πλησίον και της προστασίας της υγείας και της ζωής των πολιτών του, νομοθέτησε σε περίοδο επιδημίας να κλείνουν οι εκκλησίες, να σταματούν οι ακολουθίες και να μην κτυπούν οι καμπάνες, όσο θα διαρκεί η επιδημία; Δεν μπορώ να κάνω κανένα άλλο σχόλιο, ο νοών νοείτω και ο ασύνετος ας πορευθεί εν τη αφροσύνη του».



Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Φωκίδος